Wysokiej rozdzielczości radar Wavetronix SmartSensor HD, zainstalowany w poprzek jezdni mierzy m.in. natężenie ruchu, średnią i chwilową prędkość pojazdów czy odstępy pomiędzy samochodami, precyzyjnie klasyfikuje pojazdy, a obszarem detekcji obejmuje do 20 pasów ruchu.
To jedyny radarowy detektor ruchu z opatentowanym True High Definition oraz podwójną wiązką radarową, zapewniający najdokładniejsze dane o pojazdach dla potrzeb ITS i aplikacji planistycznych.
Detekcja w SmartSensor HD oparta jest na pojazdach, a nie na pasach ruchu, więc dokładność zapewniona jest nawet w sytuacji, jeśli pojazd zmienia pas ruchu. Dokładność detekcji oznacza, że praktycznie każdy pojazd jest wykrywany a jego prędkość, czas trwania przejazdu, długość i przyporządkowanie do pasa ruchu są dokładnie mierzone.
SmartSensor HD to tak naprawdę dwa radary w jednej obudowie, tworzące wirtualne pułapki, zdolne do uchwycenia bardzo dokładnie prędkości pojazdów. Składa się z dwóch anten odbiorczych umieszczonych obok siebie, z wystarczającą ilością miejsca pomiędzy nimi dla utworzenia dwóch oddzielnych, długich wiązek HD. SmartSensor HD pozwala wykryć kierunek jazdy, co jest bardzo ważne dla odwracalnych pasów ruchu (zmiana kierunku jazdy na tym samym pasie) lub przy wykrywaniu pojazdów jadących pod prąd. SmartSensor HD określa kolejność, w której pojazd przechodzi przez dwie wiązki, dzięki czemu można określić w jakim kierunku pojazd się porusza bez udziału użytkownika. Poprzez pomiar czasu, potrzebnego aby auto przejechało pomiędzy dwoma wiązkami, z dokładnością do ułamka milisekundy, SmartSensor HD zapewnia bardzo dokładne pomiary prędkości każdego indywidualnego pojazdu.
HD niezawodnie wykrywa ruch w różnych warunkach. Przesunięcie auta na sąsiedni pas, bariery ochronne, pasy zieleni, ekrany akustyczne. Są to warunki, w których czujniki radarowe mają zwykle problemy, ale SmartSensor HD został zaprojektowany tak, aby działać dobrze w tych trudnych sytuacjach.
Bezinwazyjna instalacja SmartSensor HD (brak ingerencji w nawierzchnię drogi) pozostaje bez wpływu na płynność ruchu. Ponieważ czujnik instalowany jest na poboczu, nie wymaga to zamknięcia pasa ruchu i zmniejsza ryzyko obrażeń lub śmierci instalatora. Dodatkowo SmartSensor HD jest łatwiejszy w utrzymaniu niż w detektory instalowane w nawierzchni drogi, umożliwiając szybką wymianę lub rekonfigurację, aby dostosować go do zmian w układzie ruchu drogowego, bez konieczności cięcia lub nawiercania otworów, które osłabiają nawierzchnię.
Niezależnie od warunków pogodowych i oświetleniowych, radar SmartSensor HD nadal wykrywa pojazdy w jego polu widzenia. To dlatego, że długość fali elektromagnetycznej radaru jest znacznie większa niż długość fali światła, więc wiązka radarowa może przenikać przez deszcz, śnieg, mgłę, a nawet burze piaskowe, bez zniekształcenia. Silny wiatr podczas burzy, zmienia w niewielkim stopniu odległość pomiędzy czujnikiem radarowym i pasem ruchu i nie jest wystarczający, by spowodować aby pojazdy były nieprawidłowo wykrywane w sąsiednich pasach ruchu lub strefach. Prawdą jest, że mokre powierzchnie odbijają sygnały radarowe inaczej niż suche, ale algorytmy radarowe są zaprojektowane tak, aby skompensować tę zmianę tła.